Onze kleutervisie:
In onze kleutergroep staat het kind centraal. We geloven dat ieder kind uniek is en het verdient om zich op zijn of haar eigen manier te ontwikkelen. Door thema’s aan te bieden die dicht bij de belevingswereld van de kinderen liggen, creëren we een rijke leeromgeving waarin nieuwsgierigheid, verwondering en betrokkenheid centraal staan.
Spelend leren is de kern van ons onderwijs in groep 1 en 2. Via spel ontwikkelen kinderen hun taal, sociaal-emotionele vaardigheden, motoriek, rekeninzicht en wereldoriëntatie. Onze hoeken zijn uitdagend en thematisch ingericht, zodat kinderen spelenderwijs kunnen onderzoeken, ontdekken en leren.
We werken vanuit de zone van naaste ontwikkeling, waarbij we aansluiten bij wat het kind al kan en hen stimuleren tot een volgende stap. De leerkracht is hierin coachend, begeleidend en stimulerend, met oog voor de ontwikkeling en het tempo van elk kind. We bieden ruimte aan talentontwikkeling: kinderen mogen hun interesses volgen en hun sterke kanten verder ontplooien.
Leren doen kinderen niet alleen van volwassenen, maar ook van en met elkaar. Samen spelen, samenwerken, overleggen en leren van verschillen: deze sociale interactie is van grote waarde in hun ontwikkeling. We creëren een veilige, warme en respectvolle sfeer, waarin welbevinden een belangrijke voorwaarde is om tot leren te komen. We moedigen ieder kind aan om zichzelf te zijn, met respect voor zichzelf, anderen en hun omgeving.
We hechten veel waarde aan bewegend en natuurlijk leren. Buiten spelen en leren in het buitenlokaal biedt talloze kansen voor motorische ontwikkeling, onderzoekend leren en contact met de natuur.
Ook taalontwikkeling krijgt veel aandacht. Al vanaf groep 1 werken we met het programma ‘Join In’ en voldoen we aan het vvto-keurmerk Engels. Spelenderwijs maken kinderen kennis met de Engelse taal, wat hun taalgevoel en wereldoriëntatie verrijkt.
Om de ontwikkeling van onze leerlingen zorgvuldig en doelgericht te volgen, maken we gebruik van Mijn Kleutergroep. Dit instrument ondersteunt ons in het observeren, registreren en analyseren van het spel en de ontwikkeling van het jonge kind. Vanuit deze observaties plannen we bewust passende activiteiten en bieden we doelgericht aanbod aan. Zo sluiten we aan bij wat ieder kind nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen.
Met onze visie willen we een stevige basis leggen voor de verdere schoolloopbaan van elk kind. Een basis waarin plezier, betrokkenheid, groei en ontwikkeling hand in hand gaan.